info@blanksmaklokken.nl 

   

0264438744    

0614147717 

Ik werk indien nodig met een klein team van specialisten zoals een meubelrestaurator, een wijzerplaat/kast schilderes en een heel enkele keer een email-restaurator.

U kunt bij mij ook terecht voor de restauratie van houten klokken beelden en voor het opnieuw vergulden van deze beelden (een aantal voorbeelden van voor en na de restauratie ziet u in de fotogalerij hiernaast).

Voor het verzilveren van cijferringen, datum- en maanschijven en andere wijzerplaat onderdelen kunt u ook bij mij terecht. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in eigen beheer(dus niet uitbesteed). In de fotogalerij hiernaast ziet u voorbeelden.


Nadat ik met u een afspraak heb gemaakt en ik uw klok heb onderzocht kunnen we een plan van aanpak maken in overleg al dan niet met een offerte.
De meeste klokken zijn toe aan groot onderhoud en dan moet het volgende gebeuren om uw klok weer goed functionerend te krijgen en om garantie te kunnen geven op het uitgevoerde werk.
Eerst wordt de klok onderzocht op gebreken, daarna worden de wijzers verwijderd en kan het uurwerk uit de kast genomen worden en het uurwerk onderzocht. In dien nodig worden de veren ontspannen waarna het uurwerk wordt gedemonteerd, ultrasoon gereinigd en daarna gespoeld en goed gedroogd.Dan volgt de tappeninspectie en worden de ruwe of beschadigde tappen gepolijst. Het uurwerk wordt weer in elkaar gezet en met een oogloep kan ik de slijtage zien en markeren met een stift. Daarna wordt het uurwerk weer gedemonteerd en kan ik de tappen met een schuifmaat opmeten en kan het verbussen beginnen d.w.z. het vervangen van de versleten lagering. Daarvoor worden er op de metaaldraaibank en met de juiste materialen (busmessing) i.v.m. legering, hardheid en kleur nieuwe bussen (lagering) gedraaid in een licht konische vorm en voorzien van een oliehuisje. De bussen worden in de voorbereide gaten in de platines of stijlen geklonken. Daarna wordt te kleine gat maat van het lager op maat gemaakt met een Engelse ruimer en de bus afgewerkt. Daarna kan er gepast worden en de hoogtelucht (axiale speling) van de as met rad gekontroleerd worden.Gedemonteerde grondraderen of veertonnen worden na reiniging gecontroleerd op schade en opnieuw in elkaar gezet met verse smering. Het uurwerk kan weer worden gemomteerd en indien mogelijk op teken gezet. Alles wordt nu opnieuw afgesteld en getest, waarna het uurwerk nieuwe olie en vet krijgt op de plekken waar het nodig is.
Dan volgt de duurtest om te kijken hoe het uurwerk presteerd; eerst een week buiten de kast en daarna nog een week met het uurwerk teruggeplaatst in de kast.